torsdag 27 augusti 2009

Trädgårdsmöbel...

Så här såg det ut i vårt uterum ut för precis ett år sen innan vi monterade ner det och började göra grunden till vår utbyggnad.




Just då var jag så less dessa möbler att jag nästan hade tänkt göra mig av med dem. Men de ska faktiskt få en andra chans!

Den här inspirationsbilden från Myresjö har liksom fastnat på min häthinna. Där finns ju en utemöbel liknande vår! Men i fräscht vitt!



Jag valde att lasera mina fåtöljer vita, tyvärr blev det inte riktigt som jag tänkt mig! Jag skulle nog ha målat dem istället, för jag tycker inte om att man ser alla penseldrag. Men frågan är om man kan måla över det laserade?


Funderar på att i så fall att sprutmåla dem, det ser ju så enkelt ut när de gör det på TV!!!


Bilder: Privata

6 kommentarer:

  1. Åh, jag tycker om när gamla möbler får nytt liv! Det känns både ekonomiskt och miljövänligt. Gamla möbler är ju oftast mycket bättre kvalitet i också, jämfört med dagens fanér och spånskivor. Jag gillar formen på era möbler också!

    Jag tycker det blev snyggt med lasyren, men om du vill måla över borde det väl funka! Jag har målat över en hel del laserat. Problemet är ju kvistarna, det är inte så snyggt om de blöder igenom. Kvistlack löser ju det problemet, men den kan man bara (om jag förstått saken rätt) använda på trärent virke. Jag brukar istället använda oljebaserad grundfärg (och ev. oljebaserad täckfärg) som täcker kvistarna bättre. Är verkligen ingen expert på målning och färg, men det blev lösningen när vi skulle måla om ett helt hus invändigt med träpanel som varit laserad!

    SvaraRadera
  2. Det går bara bra att måla över, använd en oljegrundfärg för utebruk, dessa brukar ha lite av kvistlack i sig. Annars fungerar bara kvistlack inomhus. Eftersom det är hyvlat virke som möblerna består av, så målar man med en oljefärg som täckfärg. Ska nog bli snyggt när det blir klart. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Ajdå, vad tråkigt!
    Det är alltid "lurigt" att lägga en vit lasyr
    ute för att få något ljusare.
    Angående kvistlack utomhus, så finns det som någon tidigare skrev inte vad jag heller vet.
    Men det finns en grej som fungerar, och som jag själv provat.
    Jotun har en produkt som heter "Bengalck"
    Den metallgrå färgen fungerar som en spärr mot kvstar utomhus. "Dutta" på alla kvistar och täckmåla sedan 2ggr efteråt.
    Jag har fått rådet direkt från Jotun, då jag ringde dom en dag när jag fått genomslag på min täckfärg.
    Själv ska jag också täckmåla mina utemöbler vita tills nästa år.
    tycker det är jättesnyggt:)
    Lycka Till!
    kram

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    ibland går det lite för fort;)
    Produkten heter: Bengalack
    /Lotta

    SvaraRadera
  5. Klart ni ska ha kvar era fina utemöbler! De ser riktigt sköna ut och med vit färg blir de säkert hur snygga som helst! Lycka till!
    Kram ANnah

    SvaraRadera